Weboldalt készíttetni olyan, mint lakást építeni. Elsőre mindenki a látványos dolgokat nézi: színek, formák, logó. De a háttérben ott van még ezer más részlet: mennyire gyors az oldal, mobilon is működik-e, hogyan lehet majd frissíteni, vagy egyáltalán: megérti-e a designer, amit szeretnél?

Ez a cikk pont ebben segít. Végig megyünk együtt a legfontosabb kérdéseken, amiket érdemes feltenned magadnak (és a leendő weboldalkészítőnek), mielőtt döntést hozol. Lesz szó stílusról, technikáról, árakról – sőt, még a megérzéseidről is.

A végén pedig ajánlok neked valakit, akit már ismersz: engem. 😉

1. Miért fontos jó szakembert választani?

Mert ez nem csak egy honlap – ez a digitális arcod. És azt nem bízzuk akárkire, igaz? Egy weboldal ma már nemcsak névjegykártya, hanem ügyfélszerző eszköz, értékesítési csatorna, márkaélmény – egyben. Ha a kiválasztott designer csak a „szép képre” koncentrál, de közben a navigáció akadozik, mobilon szétesik minden, vagy a Google keresője nem találja az oldalt, akkor az egész mehet a levesbe.

Egy jó szakember nemcsak dizájnt ad, hanem rendszert, stratégiát, és gondoskodik arról, hogy az oldal tényleg működjön – gyorsan, átláthatóan, bizalomgerjesztően.

Ha kíváncsi vagy, milyen aktuális irányok dominálnak a megjelenés és felhasználói élmény terén, nézd meg a Webdesign trendek 2025 cikkemet is – onnan kiderül, mitől lesz friss és ütős egy weboldal ma.

2. Mire van igazán szükséged?

Na, ez az a kérdés, amit sokan átugranak. Pedig ha nem tudod pontosan, mit szeretnél, akkor nagyon nehéz lesz bárkit is megtalálni, aki „pont azt” készíti el neked.

👉 Egy landing oldal kell csak, ahol összegyűjtöd a feliratkozókat?

👉 Egy komolyabb bemutatkozó oldal portfólióval és bloggal?

👉 Esetleg egy komplett webshop, számlázással, készletkezeléssel?

Írd össze, mit vársz el az oldaladtól. Milyen funkciókra van szükséged? Ki fogja használni? Mi a célod vele: eladás, edukáció, bizalomépítés, keresőoptimalizálás?

A világ legjobb designerét is zavarba lehet hozni, ha nincs világos brief. Tehát: először magaddal beszéld meg. Aztán vele.

3. Freelancer vagy ügynökség?

Ahogy az étteremben sem ugyanazt kapod egy kifőzdében vagy egy elegáns helyen – úgy a weboldalkészítésnél is más élmény egy egyéni szakemberrel (freelancerrel) vagy egy ügynökséggel dolgozni.

Egyéni szakember (freelancer):

  • Közvetlenebb kapcsolat
  • Gyorsabb válaszidő
  • Rugalmasabb árazás
  • De: egyedül dolgozik, tehát korlátozott kapacitás

Ügynökség:

  • Komplett csapat (designer, fejlesztő, projektmenedzser)
  • Több kontroll, folyamatszintű struktúra
  • De: drágább, formálisabb, lassabb reakcióidő

A kérdés, hogy neked mire van szükséged. Ha egyedi figyelmet szeretnél, emberi hangot, és nem egy “tömeggyártott” megoldást – akkor egy tapasztalt, önálló szakember lehet a nyerő választás.

Sőt, ha a személyesség neked is fontos, érdemes olyan weboldalkészítőt választanod, aki veled gondolkodik.

4. Referenciák: mit érdemes nézni?

A legtöbben ilyenkor végig görgetik a designer portfólióját, és azt kérdezik maguktól: „tetszik-e?” Ez fontos, de nem elég. Egy szép oldal nem feltétlenül működik jól.

Mire figyelj?

  • Reszponzív: jól néz ki mobilon is?
  • Betöltési idő: gyors, vagy várni kell?
  • Funkcionalitás: működnek a linkek, gombok?
  • Tartalmi szerkezet: logikus, átlátható?

Nézd meg, milyen típusú projekteken dolgozott: hasonlítanak a tiédhez? Volt-e már tapasztalata a te iparágadban?

Tipp: ha tudsz, kérdezd meg az előző ügyfeleit is. Egy kétmondatos visszajelzés többet mondhat, mint egy tucat mockup (egy előnézeti látványterv, nem élő weboldal).

5. Kommunikáció: kulcskérdés!

Egy weboldalkészítés nem sprint, hanem maraton. Lesznek kérdések, pontosítások, módosítási kérések – és itt jön képbe a kommunikáció. Ha nem kapsz visszajelzést napokig, ha nem értitek egymást elsőre, ha nem mered elmondani, ha valami nem tetszik – akkor az egész projekt megbicsaklik.

Jó jel, ha a szakember már az első beszélgetés során figyelmesen hallgat, kérdez, és nem csak az órát nézi. Még jobb, ha közösen gondolkodtok, és nem úgy érzed, hogy „rendelsz egy weboldalt”, hanem hogy alkottok valamit együtt.

A folyamatos kapcsolat életet ment – szó szerint. Egy félreértés vagy egy ki nem mondott gondolat hetek munkáját nullázhatja le. Ne félj kérdezni, és tudd: nincs hülye kérdés. Csak megválaszolatlan.

6. Technikailag mennyire profi?

Itt jön a technika. Tudom, nem a legszexibb téma – de annál fontosabb. Egy weboldal akkor működik jól, ha nemcsak szép, hanem gyors, stabil, keresőbarát és biztonságos is.

Ellenőrizd ezeket:

  • Reszponzivitás: minden eszközön jól jelenik meg?
  • SEO: technikailag rendben van? (Pl. helyes címkék, gyors betöltés, mobiloptimalizálás)
  • Weboldalsebesség: használ PageSpeed vagy GTmetrix tesztet
  • Biztonság: van SSL? Van adatvédelmi tájékoztató?

Kérdezd meg, milyen rendszerrel dolgozik (WordPress? Egyedi fejlesztés?), és milyen eszközöket használ a teljesítmény és karbantartás mérésére. Ha csak annyit mond: „Jól fog kinézni” – az nem elég.

Egy technikailag gyenge oldal lehet bármilyen szép – nem fogja hozni az eredményeket.

7. Mennyibe kerül?

A leggyakoribb kérdés, és teljesen jogos: „Oké, de mennyibe fog ez kerülni?” Nos, a válasz az: attól függ. Mintha azt kérdeznéd, hogy mennyibe kerül egy autó – lehet használt kisautó vagy új Porsche.

Az ár rengeteg mindentől függ:

  • Milyen típusú oldalról van szó? (Landing oldal? Webshop? Egyedi rendszer?)
  • Milyen funkciókat kérsz?
  • Milyen gyorsan kell elkészülnie?
  • Kapcsolódik-e hozzá marketing, SEO, szövegírás?

Amit érdemes nézni:

Nem az a legfontosabb, hogy olcsó legyen – hanem hogy mit kapsz az árért. Egy drágább, de alaposabb szakember hosszú távon sokkal olcsóbb lehet, mint egy „olcsó”, akit később mással kell újracsináltatnod.

Tipp: mindig kérj részletes árajánlatot, ne csak egy összeget egy e-mailben. Nézd meg, mi van benne, és mi nincs.

8. Milyen a munkafolyamat?

Egy jó weboldalkészítő nem csak átküld egy kész logót meg néhány sablont – hanem vezet a folyamaton végig.

A jó munkafolyamat jellemzően így néz ki:

  1. Brief – átbeszélitek az elképzeléseket
  2. Vázlat – wireframe vagy kezdeti koncepció
  3. Design – színek, tipográfia, vizualitás
  4. Fejlesztés – működő oldal építése
  5. Tesztelés – hibák kiszűrése, finomítás
  6. Átadás – hozzáférések, oktatás, dokumentáció

Kérdezd meg: hogyan dolgozik? Mit kapsz és mikor? Van-e fix határidő, mérföldkő? Ezek a kérdések sok későbbi félreértést megelőznek.

Ha ez nem tiszta, akkor vagy ő nincs felkészülve – vagy nem akar felelősséget vállalni.

9. Karbantartás, utólagos segítség

Oké, elkészült a weboldalad. És most mi lesz? Vajon ha leesik egy plugin, eltűnik egy kép, vagy elavul egy sablon – akkor ki segít? Egy jó szakember nem csak „leadja” a kész munkát, hanem számol azzal is, hogy időnként utólag is szükséged lehet rá.

Mire figyelj?

  • Van-e lehetőség karbantartási szerződésre?
  • Segít-e a frissítésekben, vagy mindent neked kell bütykölnöd?
  • Kapsz-e dokumentációt, oktatást a kezeléshez?

Sokan ott követik el a hibát, hogy csak a kész oldalra koncentrálnak, és nem gondolnak a fenntarthatóságra. Pedig egy jól működő honlap olyan, mint egy kert: ha nem gondozod, elvadul.

Tipp: kérdezz rá már az elején, hogyan zajlik az utókövetés. Egy normális partner nem tűnik el az átadás után.

10. Milyen stílusa van?

Az, hogy „szép”, nagyon szubjektív. Ami neked letisztult, másnak lehet, hogy unalmas. Ezért is fontos, hogy a weboldalkészítő stílusa illeszkedjen a te márkádhoz – vagy legalábbis legyen benne a rugalmasságra való nyitottság.

Nézd meg:

  • Milyen színek, tipográfiák, elrendezések jellemzik a munkáit?
  • Játékos, laza, vagy inkább formális, üzleties stílust használ?
  • Illeszkedik-e a célcsoportodhoz, a hangvételhez, a te arculati elképzeléseidhez?

Tipp: ha azonnal „érzed”, hogy ez a te világod – az jó jel. Ha viszont túl sok kompromisszumot kellene kötnöd, lehet, hogy másik szakember illene hozzád.

A design nem csak vizualitás – hanem üzenet. És azt az üzenetet érdemes úgy megfogalmazni, hogy a te márkád szólaljon meg általa.

11. Hogyan egyezik meg az elképzelésed a végeredménnyel?

Ez az a pont, ahol gyakran szokott „elszállni” a projekt – amikor a megrendelő mást képzelt el, mint amit a designer szállít. Ennek elkerüléséhez kulcsfontosságú az elején tiszta, részletes briefet adni – vagyis egy összefoglalót arról, hogy mit szeretnél látni, milyen hangulatban, milyen funkciókkal, kinek szóljon, stb.

Mit tehetsz, hogy ne legyen csalódás?

  • Mutass példákat, ami tetszik (és azt is, ami nem!)
  • Legyenek mérföldkövek, ahol még tudsz visszajelzést adni
  • Kommunikáljatok rendszeresen – ne csak az elején és a végén
  • Dokumentáljatok mindent írásban: mit mikorra, milyen verzióban vársz

Egy tapasztalt weboldalkészítő pontosan tudja, hogy amit te „letisztultnak” hívsz, az lehet, hogy számára „üres” – ezért minden szót érdemes példával, képpel, hasonlattal kiegészíteni.

A végeredmény akkor lesz jó, ha közben folyamatosan egy irányba néztek – nem pedig mindketten mást vártok, aztán csak reménykedtek.

12. Mire figyelj szerződéskötéskor?

Most jön a papírmunka – amit sokan szeretnének átlépni, pedig itt dől el minden. Egy szerződés nem bizalmatlanság, hanem biztosíték mindkét félnek. Ha jól van megírva, nemcsak a fizetést védi, hanem a határidőt, az elvégzett munkát és az esetleges félreértések tisztázását is.

Nézd meg, szerepel-e benne:

  • A projekt pontos leírása és funkciói
  • A határidők (mérföldkövekkel együtt)
  • A fizetési ütemezés (előleg, végösszeg, mikor?)
  • Jogok: kié a forráskód, dizájn, képek?
  • Karbantartás, garanciaidő, hibajavítás feltételei

Tipp: mindig kérj írásos megerősítést a szóban elhangzottakról is. Egy e-mail nem helyettesíti a szerződést, de jó kiegészítés lehet.

Egy profi weboldalkészítő maga is fel fogja vetni a szerződés lehetőségét – mert ő is tudja, hogy a világos keretek teszik biztonságossá a közös munkát.

13. Intuitív benyomás

Van az a bizonyos „érzés”. Amikor beszélgettek, és már az első 10 percben tudod, hogy „igen, vele fogok dolgozni” – vagy éppen azt, hogy „hú, ebből baj lesz.” Ezt az intuíciót nem szabad alábecsülni.

Figyeld meg:

  • Képes-e figyelni rád, vagy csak magáról beszél?
  • Feltesz-e kérdéseket, vagy csak ajánlatot küld?
  • Hogyan kommunikál? Emberi, tiszteletteljes, nyitott?

Sokszor nem a technikai tudás dönt – hanem az, hogy tudtok-e együttműködni, van-e kémia. Egy weboldal hosszú távú befektetés, ezért ne csak a dizájnt nézd – nézd az embert is.

14. Tipikus hibák, amiket elkerülhetsz

Íme a feketeleves – ezek azok a hibák, amiket sokan elkövetnek:

  • Csak az árat nézik, nem az értéket
  • Nem írnak részletes briefet
  • Nem kérnek szerződést
  • Nem tesztelik az oldalt több eszközön
  • Nem gondolnak a karbantartásra

Ha ezt a cikket eddig elolvastad, jó eséllyel már ezek egy részét ki fogod kerülni. De jó, ha időnként visszatérsz hozzá – mint egy ellenőrző listához.

15. Kihez fordulj, ha jó kezekbe adnál mindent?

Na, elérkeztünk ide. Ha úgy érzed, szeretnél valakivel együtt dolgozni, aki:

  • figyel rád,
  • nem dobál marketing dumákat,
  • a technikai részleteket is rendbe rakja,
  • és még vissza is ír e-mailben,

akkor szívesen segítek.

A Mostantól tegezlek cikkeimet is érdemes megnézned, ha még szeretnél jobban megismerni. A weboldalkészítés számomra nem csak munka – hanem partnerség.

Írj bátran. Nézzük meg együtt, hogyan nézhetne ki az igazi weboldalad.

netDesign cikkek infografikáról, grafikai tervezésről és weboldal készítéssel kapcsolatos

 

Mostantól tegezlek. Miért?

Mostantól tegezlek. Miért?

Egy kis beszélgetés a stílusváltásról, barátságosan Eljött a pillanat, amikor azt mondtam magamnak: „Ideje lecserélni az inget pólóra.” Nem szó szerint, hanem szövegesen. Ez a blog, amit olvasol, eddig magázott. Udvariasan, távolságtartóan, mintha egy hivatalos levél...