Egy kis beszélgetés a stílusváltásról, barátságosan

Eljött a pillanat, amikor azt mondtam magamnak: „Ideje lecserélni az inget pólóra.” Nem szó szerint, hanem szövegesen. Ez a blog, amit olvasol, eddig magázott. Udvariasan, távolságtartóan, mintha egy hivatalos levél lenne. De mostantól… tegezlek.

Miért? Mert ember vagy. És én is az vagyok. Beszélgessünk úgy, mint két normális ember az internet túloldalán.


1. A magázódás ideje lejárt

A magázás tiszteletet fejez ki, ugye? Legalábbis ezt tanultuk. És valóban: hivatalos levelezésben, ügyintézéskor, sok esetben még mindig illik. De a weben? A blogvilágban? Ott inkább szakadékot ás közted és köztem.

Mit jelent a magázás a digitális térben?

Egyre kevesebbet. A magázás olyan, mint egy öltöny a játszótéren. Senki nem szól érte, de mindenki furcsán nézi.


2. Tegezés = közvetlenség, nem tiszteletlenség

Sokan összekeverik. De a tegezés nem arról szól, hogy ne tisztelnélek. Épp ellenkezőleg: azért tegezlek, mert úgy érzem, ismerlek.

Miért váltottam?

Mert a tartalom, amit írok, közvetlen. Emberi. Segít, tanít, elgondolkodtat. Ha ezt magázva mondom, valahogy elveszik a varázsa. Olyan, mintha egy tanteremben ülnél, nem egy kávé mellett olvasgatnál.


3. Kinek szól ez a blog valójában?

Neked. A kisvállalkozónak, aki szeretné, ha végre rendben lenne a weboldala. A kezdő vállalkozónak, aki most ugrik fejest az online jelenlétbe. A szakembernek, aki nemcsak a szakmájához ért, hanem közben próbál eligazodni a digitális világ útvesztőiben is. A webshop-tulajnak, aki szeretné, hogy végre ne csak „fenn legyen” a terméke, hanem el is keljen.

Szolgáltató? Oktató? Webes ügyeket magad intézed?

Akkor egy hajóban evezünk. És ebben a hajóban senki nem dobálózik olyanokkal, hogy ‘a célcsoport preferenciái ezt diktálják’ – inkább csak annyit mondunk: ‘Ez a rész lehetne kicsit ütősebb, nem?’


4. A hangnem is stratégia

Kommunikáció = kapcsolatteremtés. És bármilyen fura: a tegezés egy tartalomstratégiai döntés. Nemcsak stílus, hanem pozícionálás is.

Márkád hangja olyan, mint a kézfogásod

Puha? Határozott? Közvetlen? Távolságtartó? A blog is egy kézfogás. Azt akarom, hogy az első mondat után érezd: itt otthon vagy.


5. És ha valaki megsértődik?

Nem fog. De ha mégis, írjon nekem bátran! Elmagyarázom. Meghallgatom. Vagy visszamagázom – ha tényleg az lenne a probléma. De tapasztalataim szerint a közvetlenség nem bántó, hanem felszabadító.

Tegezés nem bunkóság – hanem döntés

A legnagyobb márkák is tegeznek már: Telekom, Netpincér, IKEA. Mert emberibb.


6. Mikor tegezünk, mikor magázunk?

Nem minden fekete-fehér. Ha írok egy hivatalos ajánlatot, magázni fogok. Ha egy cégvezető ügyvezetőjének prezentálok, akkor is. A formátumhoz és a közeghez igazodom.

Céges anyagok, B2B, hivatalos ügyek

Ott maradhat a „Tisztelettel” és a „Kérem szíves válaszát.” De ez itt – ez a blog – más terep. Ez a mi beszélgetésünk.


7. A márkahang újrafogalmazása

Ugyanaz a szakértelem, más hangon. A SEO, a design, a webes témák ugyanolyan komolyan vannak véve, csak közvetlenebb stílusban.

Ugyanaz a szakértelem, más a stílus

Tehát ne aggódj: nem lettem kevésbé profi. Csak épp normális emberi hangon írok.


Zárszó – Szólj, ha zavar! De remélem, maradsz

Ez a blog mostantól tegez, mert hiszek abban, hogy emberi kapcsolatokra, nem hivatalos monológokra van szükség. Szóval ha most is itt vagy, köszönöm.
Ha kérdésed van, vagy csak beszélgetnél – írj bátran.

netDesign cikkek infografikáról, grafikai tervezésről és weboldal készítéssel kapcsolatos